Korte herhaling
Voor je enige vorm van reclame begint te maken moet je een aantal dingen goed hebben voorbereid:
- De naam
- Het logo
- Slogan of baseline
- Je doel (verkopen van producten en/of diensten). Per campagne kan je een ander doel hebben:
- Meer bezoekers in de showroom krijgen
- Meer bezoekers aantrekken voor de webshop
- brand awareness creëren
- employer branding
- Je doelgroep(en) -> buyer persona
- Kennis van je concullega’s en jouw usp’s (wat maakt jouw product of diensten uniek?)
- Welk soort bedrijf ben je? (Archetype)
- Tone of Voice
- Welke kanalen ga je gebruiken? Online of offline kanalen. Dit is sterk afhankelijk van je doelpubliek. Soms werkt offline reclame beter bij een bepaald doelpubliek.
- Welk materiaal ga je gebruiken voor deze kanalen? Tekst, afbeeldingen, slogan, link, video..
Opdracht
Opdracht: maak een slogan en een reclame aan de hand van jouw verzamelde informatie (in een word documentje of een google document).
Werkvorm: per 2 of 3 – Breakout Rooms
Tijd: 50 minuten
BINOOM
- Als je eigen een reëel project hebt, kies hiervoor. Heb je een idee voor een eigen fictief project, dan kan dat natuurlijk ook of kies één van de fictieve projecten die hieronder opgesomd staan.
- Nieuw chocolademerk
- IT-consulenten
- B&B
- Bloemenwinkel
- Architectenbureau
- Kunstgalerij
- Bepaal je doelen. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:
- Wat is de bedrijfsnaam?
- Waar gaat je bedrijf over?
- Wat is het doel van de campagne die je wil maken?
- Wat maakt jouw product of service uniek?
- Waarin ben je gespecialiseerd?
- Wat maakt jou anders dan de concurrentie?
- Bepaal je doelgroep / Klanten (Buyer Persona)
- Leeftijd van je doelgroep?
- Woonplaats?
- Opleiding?
- Beroep?
- Inkomen?
- Budget dat ze eventueel kunnen spenderen aan jouw product of diensten?
- Met wat houden ze zich bezig? Hobby’s.
- Welk verlangen, probleem hebben ze waar jullie de oplossing voor hebben?
- Wat verlangen ze van jouw bedrijf naast de aangeboden producten en/of diensten? (bvb. gemakkelijk kunnen bestellen, communicatie enz…)
- Hoe bereik je jouw doelgroep? Sociale media, internet, youtube, e-mail, televisie, offline manieren?
- Welk merk ben je? (Zie de archetypen.) Stem af met jouw partner!
- Hoe gaat de ‘Tone of Voice’ zijn voor het merk?
- Het ontwerp:
- Maak een reclametekst (kanaal of offline manier naar keuze, bijvoorbeeld een facebook reclame of tekst voor een flyer) aan de hand van de informatie die je verzamelt hebt in de stappen hierboven.
- Maak een baseline voor je merk die je kan gebruiken op een reclame of flyer enz…
- Denk er eens over na hoe je ervoor kan zorgen dat de klant onmiddellijk ziet waarover de reclame gaat? Ga je een beschrijvende foto gebruiken? Ga je een beschrijvende tekening gebruiken? Of enkel tekst?
Je kan bij deze opdracht een beetje hulp krijgen van AI door bijvoorbeeld Copilot in Edge of Google Gemini te gebruiken om een slogan en een reclame genereren.