Merkidentiteit: het verhaal achter je bedrijf.

Waaruit bestaat de merkidentiteit?

1. Missie: hier omschrijf je wat je doet, waarom je het doet en voor wie je het doet. Missies zijn kort, gemakkelijk te onthouden en werken meestal inspirerend.

Voorbeeld van een missie: Apple -> ‘Apple maakt technologie zo simpel dat iedereen kan deel uitmaken van de toekomst.’

2. Visie: Hier omschrijf je hoe je de toekomst ziet van je bedrijf in jouw branche. Het lange termijn perspectief van je bedrijf.

Bijvoorbeeld. Ikea -> ‘Een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen.’

Het is moeilijk om tussen de 2 een onderscheid te maken. Maar dit kan helpen: De missie is waar je voor staat en de visie is waar je voor gaat.

3. Drijfveren: hetgeen wat een bedrijf (of de personen erachter) beweegt. Drijfveren zeggen iets over je motivatie en de cultuur van het bedrijf. Eigenlijk begint een goed merk bij jezelf. Jij moet zelf kunnen formuleren waarom je doet wat je doet.

4. Merkpersoonlijkheid: het karakter van je bedrijf.

Elk bedrijf heeft net als elke mens zijn eigen karakter. Carl Gustav Jung bedacht hiervoor 12 oorspronkelijke archetypes die iedereen direct herkent.

Die archetypes roepen gevoelens op en ieder archetype heeft een andere uitstraling. En bij ieder van die uitstralingen ga je een andere manier van expressie en andere beelden gebruiken bij het maken van reclame.

  1. The innocent (de onschuldige): komt puur en eerlijk over. Meestal reclame met rationele verkoopsargumenten. Bijvoorbeeld Dove -> 1/4de hydraterende créme.
  2. The hero (de held): Grensverleggend, winnaar, alles overtreffend. Bijvoorbeeld: Nike.
  3. The regular guy (de gewone mens): benaderbaar, lekker gewoon. Bijvoorbeeld: Hema en Ikea.
  4. The caregiver (de zorger): Goed doen, opkomen en zorgen voor anderen. Bijvoorbeeld Tony Chocolonely (eerlijke behandeling van de mensen die de cacoabonen plukken).
  5. The creator (de ontwerper): innoverend, vernieuwend en inspirerend. Bijvoorbeeld Apple.
  6. The explorer (de onderzoeker): de ontdekker, pioneer. Bijvoorbeeld The North Face, Land Rover.
  7. The rebel: tegendraads, rebels. Bijvoorbeeld Harley Davidson, Diesel.
  8. The lover: gepassioneerd en verleidelijk. Bijvoorbeeld: de meeste parfummerken.
  9. The ruler (de heerser): altijd ‘in control’, bezig met status en imago. Bijvoorbeeld Rolex.
  10. The jester: de grappenmaker. Bijvoorbeeld M&M’s.
  11. The magician: verbazingwekkend, anders en verwonderlijk. Bijvoorbeeld de Efteling.
  12. The sage (de wijze): onderzoeker, wijs, wetenschapper. Bijvoorbeeld Audi (‘Vorsprung durch Technik’).

Voordat je enige vorm van reclame maakt:

5. USP’s (Unique selling points) Wat maakt jouw product of service uniek? Wat maakt jouw bedrijf anders dan de concurrentie?

6. Buyer persona’s: hoe beter je weet wie je klant is, hoe gemakkelijk je die klant kan bereiken met je marketing.

We hebben natuurlijk meer dan 1 klant en daardoor is het moeilijk om een ‘echt’ persoon in te beelden. Daarom werken we met ‘Buyer personas‘.

Buyer persona’s zijn fictieve personen die de belangrijkste doelgroepen vertegenwoordigen. Deze groepen worden dan uitgebreid beschreven met hun individuele behoeften. Aan de hand van die buyer persona’s en hun behoeften kan je dan campagnes maken.

Stel jezelf deze vragen om een buyer persona op te maken:

  • Leeftijd van mijn doelgroep?
  • Woonplaats (demografie)?
  • Opleiding?
  • Beroep?
  • Inkomen?
  • Eventueel hobby’s.
  • Budget dat ze eventueel kunnen spenderen aan jouw product of diensten?
  • Welk verlangen, probleem hebben ze waar jullie de oplossing voor hebben?
  • Waaraan is je doelgroep gevoelig? Bvb. betaalbare prijzen, betrouwbare merken, een goede service.
  • Wat verlangen ze van jouw bedrijf naast de producten en/of diensten? (bvb. gemakkelijk kunnen bestellen, communicatie enz…)
  • Hoe bereik je jouw doelgroep? Sociale media, internet, youtube, e-mail, televisie, offline manieren.

Meer info over branding: Wat is Branding? In 3 stappen de ultieme branding strategie (saleswizard.nl).

Meer info over de archetypes? https://www.orchard.co.uk/blog/brand-archetypes–which-one-suits-your-business–19395.aspx