We kunnen leuke functies schrijven in JavaScript en die dan koppelen aan knopjes zodat de gebruiker interactief gedrag kan triggeren.
function
zoals in het voorbeeld.sayHello
)function sayHello() { alert("Hello world"); }
<h1>Hello JavaScript</h1> <p>Showcasing some basic JavaScript functionality</p> <button onclick="sayHello()">Click to Say Hello</button>
hello-js
project, in jouw my-script.js
bestand, verwijder wat er al stond en schrijf een functie die “Hello world” als alert melding toont aan de gebruiker.function sayHello()
index.html
bestand, maak een knop aan die reageert op een klik van de gebruiker en die de sayHello()
functie uitvoert.onclick="sayHello"
console.log()
gebruikt in plaats van alert()
?<h1>Hello JavaScript</h1> <p>Showcasing some basic JavaScript functionality</p> <button class="btn btn-primary" onclick="sayHello()">Click to Say Hello</button>
function sayHello() { alert("Hello world"); }
let
, gevolgd door een naam die je verzint, en vervolgens ken je een waarde toe.const
gebruiken als wilt dat de waarde nooit mag overschreven worden.var
maar dit is al een tijdje volledig verouderd en niet meer good practice (want hoisting is een nachtmerrie).alert()
hebt om een bericht naar de gebruiker te sturen, kan je ook met de functie prompt()
input van de gebruiker aanvaarden (zie voorbeeld).let a = 2; let b = 3; let result = a + b; console.log(result);
let firstName = "James"; let lastName = "Barnes"; let fullName = firstName + " " + lastName; console.log(fullName);
let firstName = prompt("Enter your first name:"); let lastName = prompt("Enter your first name:"); let fullName = firstName + " " + lastName; console.log(fullName);
prompt()
en Variabelen!hello-js
project, in jouw my-script.js
bestand, pas jouw sayHello()
functie aan zodanig dat je de gebruiker achter een voornaam en achternaam vraagt, en vervolgens antwoordt met een gepersonaliseerde begroeting via een alert melding.calcBmi()
functie aan die de gebruiker vraagt achter een gewicht (kg) en lengte (m) en vervolgens een BMI score weergeeft in een alert melding.calcBmi()
functie uitvoert (zie voorbeeld).<h1>Hello JavaScript</h1> <p>Showcasing some basic JavaScript functionality</p> <h2>Say Hello</h2> <button class="btn btn-primary" onclick="sayHello()">Click to Say Hello</button> <h2>BMI Score</h2> <button class="btn btn-secondary" onclick="calcBmi()">Calculate Your BMI</button>
function sayHello() { let firstName = prompt("Enter first name:"); let lastName = prompt("Enter last name:"); let fullName = firstName + " " + lastName; alert("Hello " + fullName); } function calcBmi() { let weight = prompt("Enter weight (kg):"); let height = prompt("Enter weight (m):"); let bmi = weight / (height * height); alert("Your BMI score is: " + bmi); }
if
met de vraag (of voorwaarde) tussen ronde haakjesif(isAllergic)
else
kan je ook en “Zoniet, doe dan dat” tak definieren.let age = 17; if (age >= 18) { console.log('Adult'); } else { console.log('Child'); }
hello-js
project, in jouw my-script.js
bestand, maak een checkAge()
functie aan zodanig dat je de gebruiker achter een leeftijd vraagt, en vervolgens antwoordt met een geschikte bericht als ze volwassen zijn of niet (zie voorbeeld) via een alert melding.sayHello()
functie aan zodanig dat als de gebruiker jouw naam intypt dat die een speciale, leuke begroeting krijgt, maar al de rest krijgt de gewone begroeting.==
om gelijkenis te vergelijken) dan wordt er een super speciale begroeting via een alert getoond.calcBmi()
functie zodanig dat je, afhankelijk van BMI score, de gebruiker een diagnose/categorie kan geven.playRps(userChoice)
functie aan die, aan de hand van if-else-if-else, bepaalt of de gebruiker wint of verliest volgens de steen, papier, schaar regels.<h1>Hello JavaScript</h1> <p>Showcasing some basic JavaScript functionality</p> <h2>Say Hello</h2> <button class="btn btn-primary" onclick="sayHello()">Click to Say Hello</button> <h2>BMI Score</h2> <button class="btn btn-secondary" onclick="calcBmi()">Calculate Your BMI</button> <h2>Age checker</h2> <button class="btn btn-success" onclick="checkAge()">Have a Drink</button> <h2>Rock Paper Scissors</h2> <p>The computer always chooses Rock</p> <button class="btn btn-danger" onclick="playRps('rock')">🧱Rock</button> <button class="btn btn-success" onclick="playRps('paper')">🧻Paper</button> <button class="btn btn-primary" onclick="playRps('scissors')">✂Scissors</button>
function sayHello() { let firstName = prompt("Enter first name:"); let lastName = prompt("Enter last name:"); let fullName = firstName + " " + lastName; if (fullName == "James Barnes") { alert("Welcome back, master " + lastName + "😎 Lookin' good today!"); } else { alert("Hello " + fullName); } } function calcBmi() { let weight = prompt("Enter weight (kg):"); let height = prompt("Enter height (m):"); let bmi = weight / (height * height); let category; if (bmi < 18.5) { category = "underweight"; } else if (bmi < 25) { category = "normal weight"; } else if (bmi < 30) { category = "overweight"; } else { category = "obese"; } alert("You are " + category + " (BMI score: " + bmi + ")"); } function checkAge() { let age = prompt("Enter age: "); if (age >= 18) { alert("Have a beer on us 🍺") } else { let difference = 18 - age; alert("You're too young. Still " + difference + " years to go! Have a glass of milk 🥛!") } } function playRps(userChoice) { let computerChoice = "rock"; alert("You: " + userChoice + " vs. Computer: " + computerChoice); if (userChoice == computerChoice) { alert("It's a tie!"); } else if ( (userChoice == "rock" && computerChoice == "scissors") || (userChoice == "paper" && computerChoice == "rock") || (userChoice == "scissors" && computerChoice == "paper") ) { alert("You win!"); } else { alert("You lose!") } }
let password = "123"; let input = prompt("Enter password:"); while (input != password) { alert("🚫Wrong password! Try again..."); input = prompt("Enter password:"); } alert("✅ Success! Welcome! Here are your e-mails...");
// Say "Hello world" 42 times count = 1; while (count <= 42) { console.log("Hello world"); count++; }
checkEmail()
functie die een wachtwoord opslaat in een variabele, en die de gebruiker vraagt om een wachtwoord in te voeren.checkEmail()
functie uitvoert (zie voorbeeld).doPushUps(amount)
functie die een telt vanaf 1 tot en met de hoeveelheid die is meegegeven, en print telkens in de console over push-ups (zie voorbeeld).count
) en steek daar de waarde 1 in, en zorg straks in de while-lus dat je deze teller met 1 verhoogt.amount
) is blijven we herhalen:count++
).doPushUps()
functie uitvoert, en geef 100 als argument mee (hint: tussen de ronde haakjes).<h2>Check my private e-mails</h2> <button class="btn btn-dark" onclick="checkInbox()">Check Inbox 📧</button> <h2>Fitness</h2> <p>Check the console to see how many push ups I did</p> <button class="btn btn-warning" onclick="doPushUps(100)">Do 100 Push-ups💪</button>
function checkInbox() { let password = "123"; let input = prompt("Enter password:"); while (input != password) { alert("🚫Wrong password! Try again..."); input = prompt("Enter password:"); } alert("✅ Success! Welcome! Here are your e-mails..."); } function doPushUps(amount) { count = 1; while (count <= amount) { console.log("Push-up #" + count); count++; } }