Microsoft TEAMS
SharePoint online

M365CA – Domein beheer

Domein Koppelen aan je tenant

Standaard zit je Microsoft 365 in het domein onmicrosoft.com. Dit wil zeggen dat iedere gebruiker een e-mailadres krijgt dat eindigt op onmicrosoft.com. Dit is natuurlijk niet professioneel, ten slotte wil elk bedrijf dat de firmanaam in het e-mailadres terug te vinden is. Hiervoor heb je een eigen domein nodig. Als je al een website hebt, beschik je reeds over een domein. 

Indien je een gratis tijdelijk domein wil maken, kan je bv. bij FREENOM terecht voor een .TK domein.

https://www.freenom.com/

Om dit te koppelen aan je tenant, ga je naar het Microsoft 365 beheercentrum en vervolgens naar instellingen Hierbinnen selecteer je domeinen.

Vervolgens klik je op domein toevoegen. Je krijgt nu een scherm waar je jouw domeinnaam kan ingeven. Klik nu op “Dit domein gebruiken”
Daarna krijg je een scherm te zien met gegevens die je in de DNS van jouw domein moet ingeven om te bewijzen dat je de eigenaar van dit domein bent.  


Selecteer de eerste optie en klik daarna op “Doorgaan”.
Je krijgt nu de gegevens te zien die je in de DNS van jouw domein moet ingeven om te bewijzen dat je eigenaar van dat domein bent.

Het beheer van de DNS van je domein is afhankelijk van je provider. Bij sommige providers mag je geen jokerteken ‘@’ als TXT naam ingeven. Dit laat je dan blank.
Als je deze gegevens in je DNS heb ingevuld, kan je dit door Microsoft laten verifiëren. Dit kan wel tot een half uur duren vooraleer dit geverifieerd is. 

Als de verificatie gedaan is, klik je “meer opties” en selecteer “uw eigen DNS-records toevoegen”.

Daarna krijg je de gegevens te zien die je nog bijkomend in de DNS van jouw domein moet invullen om het e-mail verkeer veilig en correct te laten werken.

Ook deze moeten geverifieerd worden (knop: Doorgaan) en ook een half uurtje duren. Daarna is je domein gekoppeld en is dit nieuwe domein als ‘standaard domein’ ingesteld in je tenant.