Microsoft 365 groepen zijn services waarbij je een groep personen toegang geeft tot gedeelde resources zoals.
Elke gebruiker die lid is van de groep heeft automatisch rechten op al deze resources. Zij kunnen de data binnen deze resources beheren via Teams, SharePoint, Planner of Outlook.
Iedere Microsoft 365 gebruiker kan een groep maken, tenzij je dit beperkt tot een specifieke groep van personen. Als je het maken van groepen beperkt, kunnen de gebruikers die geen groepen mogen maken, ook geen SharePoint-sites, Planners, Teams, Outlook-groepsagenda’s, gedeelde bibliotheken in OneDrive of gedeelde PowerBI-werkruimtes maken.
Ga naar het Microsoft 365 beheercentrum -> teams en groepen -> actieve teams en groepen. Hier krijg je nu het overzicht van de groepen te zien per soort groep. Een Microsoft 365 groep maken kan je door te klikken op ‘Groep maken‘ .
Privé groep : is een gesloten groep. De groepseigenaar bepaalt wie er lid is.
Openbare groep: iedereen kan deze groep bijtreden zonder verdere toestemming van de groepseigenaar.
Als voorbeeld zie je op de volgende foto een screenshot van het team in Teams, de SharePoint site en een link in het Microsoft 365 beheercentrum van de aangemaakte gedeelde resources.
Op het overzichtsscherm van de Microsoft 365 groepen zie je een aantal kenmerken zoals de naam, e-mailadres, of er een team in Teams gekoppeld is. Door nu op de naam te klikken, open je een configuratiescherm voor deze groep.
Om wijzigingen aan de groep te doen (bv leden of eigenaars toevoegen), klik je op het respectievelijk menupunt: Algemeen, Leden, Instellingen of Microsoft Teams.
Als je een groep wil verwijderen, doe je dit door op het vuilbakje te klikken. Hierbij wordt alle data van de groep verwijderd zoals de SharePoint site, groepsagenda, … . Je kan deze groep nog gedurende 30 dagen herstellen.