Onderzoek bracht veel redenen aan het licht voor gegevensverlies. Opgesplitst in vijf categorieën geeft dit volgende grafiek:
Gebruikersfout: 63%
Gehackte accounts: 8%
Externe app-fouten: 3%
Onopgelost: 11%
Onbekend: 15%
PHISHING
Bij phishing probeert een oplichter gevoelige informatie (gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaartnummer, …) te verkrijgen om later te misbruiken, vaak door je naar een valse website te lokken.
Het slachtoffer wordt misleid opdat de oplichter toegang krijgt tot vertrouwelijke en privé-informatie en / of geïnfecteerde bestanden kan verspreiden op jouw computer. Op dit moment is de term bijna synoniem voor phishing via e-mail, maar dat is helaas een beperkte opvatting van de praktijk.
HERKENNEN VAN DE DOMEINNAAM
https://www.facebook.com
https://www.facebook.tech
https://facebook.inlog.net
https://www.faceb00k.com
BIJLAGEN
Pas eveneens op met bestanden in bijlagen. Als je een bestand niet vertrouwt, kun je het downloaden ⬇️ naar je computer (niet openen!) en vervolgens uploaden naar VirusTotal. Deze website analyseert het bestand en vertelt je of het een virus bevat. Houd er rekening mee dat zowel Google als VirusTotal na het uploaden de beschikking hebben over het bestand.
Deze virussen kunnen verstopt zitten in ogenschijnlijk ongevaarlijke bestanden, zoals Word-document
en, Excel-
, PDF-
, ZIP-
of EXE-bestanden
.
Wat zijn .exe-files? Klik HIER.
OPENBARE WIFI-NETWERKEN
Openbare wifi-netwerken, zoals Wifi in luchthavens of treinen en stations zijn niet veilig. Hackers kunnen meegluren met wat jij online doet om zo inloggegevens te stelen. Gebruik jouw 4G-verbinding of de met wachtwoord beveiligde hotspot van jouw telefoon. Zo maak je met jouw laptop gebruik van de mobiele verbinding van jouw telefoon om op het internet te gaan.