SEO Workshop: Eerste Algoritmes

Zoekmachines werken met algortimes. De eerste algoritmes waren vrij simpel.

  • Welke keywords heeft de webmaster opgegeven voor diens website?
  • Wat is de domeinnaam?

Hierdoor kwam een domeinnaam zoals “www.leeseenboek.be” makkelijk bovenaan te staan in de zoekresultaten voor mensen die “lees een boek” als zoekopdracht opgaven.

We spreken van een “Exact Match Domain Name”.

Tegenwoordig speelt voornamelijk inhoud mee. De naam van de site heeft nog weinig prioriteit sinds 2012.

Bedrijven hebben tegenwoordig immers niet vaak dezelfde naam als hun producten en de zoekmachines willen de meest relevante resultaten zo hoog mogelijk tonen. De algoritmes worden continu verfijnd en verbeterd.

Google legt nu meer nadruk op:

  • Kwalitatieve content: Websites met unieke, relevante en waardevolle content worden hoger gewaardeerd.
  • Gebruikerservaring
  • Backlinks: Het aantal van de backlinks naar een website is belangrijk, maar Google kijkt nu ook naar de relevantie van deze backlinks.

Google verandert ieder jaar het hoofdalgoritme waardoor je je SEO soms moet aanpassen om hoog te blijven staan in de SERP’s. Niemand behalve de mensen bij Google weten hoe het algoritme zal werken voor het volgend jaar.