Er zijn 2 belangrijke vragen die je jezelf moet stellen om goede content te leveren:
Wie is mijn doelgroep? Wie wil je bereiken?
Wat is mijn doel? Waarom wil je ze bereiken?
Goede content is inhoud die jouw doelgroep respecteert en de cultuur van jouw bedrijf in zich meedraagt. De doelen van het bedrijf moeten duidelijk zijn voor de bezoeker van jouw website.
Wat goede content is zal voor elk van jullie anders zijn, toch zijn er een aantal basisregels waaraan we moeten voldoen om onze bezoeker vast te houden en terug te laten komen.
Zorg dat de informatie die je deelt klopt. Dit lijkt evident maar onderzoek toont aan dat mensen jouw merk minder waarderen als de content niet accuraat is.
Voor bloggers betekent dit niet dat je controversiële onderwerpen of onderwerpen waar nog niet alles van bewezen is, moet mijden. Durf stelling te nemen. Dit zorgt voor fans, maar natuurlijk ook voor tegenstanders…
Je content is de rechtstreekse vertegenwoordiger van jouw merk. Als je kwaliteit wilt uitstralen dan moet dat ook uit de teksten en de beelden blijken. Niet alleen de inhoud moet relevant zijn, de verpakking moet dat net zoveel zijn. Zorg dat de teksten goed geschreven zijn, dat alles goed vormgegeven is en dat de vorm waarin je je informatie deelt prettig hanteerbaar is.
De boodschap moet relevant zijn voor jouw doelgroep. Jouw content moet de oplossing voor het probleem van jouw bezoeker dichterbij brengen. Of je kan een blik bieden achter de schermen waardoor iemand je bedrijfscultuur en -visie beter leert kennen. Een andere mogelijkheid is inspireren of entertainen met je content zolang die tenminste relevant blijft voor jouw doelgroep.
Het is niet slim dezelfde content te maken als jouw concurrenten. Dit wordt zelden gewaardeerd. Ga creatief op zoek naar content, zowel qua inhoud, vorm als gebruiksgemak.
Soms is het echter nodig om gelijklopende content toch weer te geven als de inhoud echt nodig is voor jouw bedrijf. Zorg dan dat je de content van jouw concurrent kan overtreffen.
Bekijk in eerste instantie waar jouw doelgroep belangstelling voor heeft, denk na over de onderwerpen die de meeste aanhang hebben en neem die als uitgangspunt voor jouw contentstrategie.
Zorg dat jouw website een goed resultaat haalt bij zoekresultaten in Google. Dit valt onder het vlak van SEO en contentmarketing.
Denk ook verder dan Google. YouTube is zoekmachine nummer 2 en Facebook is nummer 3. Dus het heeft veel voordelen om ook daar zichtbaar te zijn.
Kijk na of de kernkwaliteiten en merkwaarden van jouw bedrijf terugkomen in de posts die je maakt. Niet ieder stukje content kan alle merkwaarden bevatten, maar probeer toch telkens minstens één merkwaarde te ondersteunen.
.
Natuurlijk ga je zelf, via je site, op sociale media of via andere verkoopkanalen jouw content verspreiden. Maar het is natuurlijk nog leuker als anderen jouw posts voor jou gaan verspreiden. Het bereik kan op die manier heel snel toenemen. Natuurlijk moet de content dan onderscheidend en kwaliteitsvol zijn, maar ook interessant, leuk of bijzonder genoeg voor anderen om hem te delen.
Extra zichtbaarheid heeft als grote voordeel dat meer mensen naar jouw content zullen doorklikken, wat dan weer jouw positie in Google ten goede komt…
Wil je de bezoeker laten terugkomen naar jouw website, zorg dan voor content die uit meerdere delen bestaat die elkaar kunnen opvolgen.